Slootjescheppen XL
In aanvulling op het bestaande slootjescheppen, waarbij deelnemers zelf op de kant staan met een schepnet, lig ik in het water en zoek daar naar vondsten.
Slootjescheppen XL doe ik in samenwerking met docenten en begeleiders van:
- schoolklassen
- musea
- overige lesinstanties (Natuur om de Hoek)
- wijkverenigingen
- sport- of opruimclubs
- natuurgidsen van de IVN en KNNV
Hoe gaat dat in zijn werk?
- De docenten bereiden de les voor door mijn website te laten zien en enkele filmpjes die al eerder gemaakt zijn op de locatie (bijv. de Leidse Hout)
- De deelnemers bereiden zich voor door vragen te bedenken en op te schrijven.
- Ruim van te voren zet ik op locatie mijn materialen klaar en neem ik alvast een 'proefduikje' in het water: hoeveel doorzicht is er, hoe zijn de vissen vandaag, ligt er afval voor het grijpen
- Na de introductie door de leiding krijg ik het woord: ik stel mezelf voor en leg uit welk werk ik doe. Vragen van de leerlingen beantwoord ik natuurlijk!
- De groepjes leerlingen krijgen gedurende de sessie een aantal keren een vondst aangeboden, waarover ik vragen stel en ook vragen beantwoord.
- Na afloop vatten we onze vangsten samen en beantwoord ik de laatste vragen.
Wat vind ik zoal in het stadswater?
- Grote en kleine zoetwatermosselen
- Gezonken drijfvuil (plastic verpakkingen)
- Dieren in afval (is dat een "kunstrif" of niet? En zo ja: moet het terug?)
- Exoten (Amerikaaanse rivierkreeften, Oost-Europese grondels of Chinese wolhandkrabben)
- Bijzonder afval: een limonadefles van 90 jaar oud of een portemonnee
Voor- en nabereiding
- Het is altijd mogelijk om (gratis) de anatomisch correcte kleurplaat van het stadswaterleven van OWL te downloaden en dubbelzijdig af te drukken voor de deelnemers. Daaraan kan de docent zelf een prijsvraag koppelen.
- Op locatie heb ik gratis informatieve folders bij me en ansichtkaarten in vis-vorm
- Voor de activiteit mailen we een paar keer over speciale wensen of eisen
- Na de activiteit stuur ik een aantal foto's/filmpjes van het onderwaterleven door, veelal op een 'eigen pagina' van die waterpartij in die wijk.
In aanvulling op de lessen
- Een bezoek van de klas aan het Educatiecentrum van Onder water in Leiden
- Een stadswandeling langs de educatieve Zoutkistenroute
- Een excursie Zaklampvissen (na zonsondergang) over overdag (met speciale zonnebrillen)
- Een rondvaart met de leerlingen om drijfvuil te vissen uit de grachten
- Een digitale quiz (met antwoorden voor de docent)
- In groepjes profielwerkstukken maken over één van de onderwerpen die voorbijkwamen (Global Goals, exotenbeheer, welstandsvuil, opwarming en verzilting van het water)
- Een bezoek van Aaf in de klas (bij slecht weer/in de wintermaanden)
Kosten/Delen
- deze worden vaak sam-sam gedeeld door de afdeling NatuurEducatie (NDE) van de gemeente Leider en de school/opdrachtgever
- het is ook mogelijk om daar nog een derde partij bij te betrekken, zoals de afdeling Beheer, als de waterpartij tijdens de les ook wordt schoongemaakt van gezonken afval.